Blog170px diy150px tante170px cv170px

lørdag den 7. juli 2012

Cykelmekanikerinde




Min lille, gamle, røde Puch damecykel havde fået forårsklargøring, ny lås, dæk og slanger i Maj sidste år, da jeg i fuld fart på vej til loppemarked hørte en pludselig hvislende lyd. (Hvorfor smadrer folk flasker på cykelstien? Argh!) 
Jeg har aldrig lært sådan rigtigt at lappe en cykel selvom min far vistnok forsøgte sig som læremester en del år tilbage. Og så var det jo jeg købte min skønneste Raleigh sådan lidt spontant. Det stakkels røde lyn har så stået og rustet med et fladt dæk siden da.
Igår mens jeg var hos tandlægen (stadig nul huller!) har mit herrebekendtskab været ude og købe dæk og slange til mig og fragtet min cykel hjem i garagen og hængt den op for mig, som en overraskelse - det er bare så sødt gjort! Jeg ville aldrig selv få gjort noget ved det. Jeg har ikke engang begreb om hvad dæk jeg skulle købe.
Jeg har således under kyndig vejledning pillet både kædeskærm, gear-kabel-dims, kæden og nogle skruer hist og her af for at få hjulet af og med meget møje og besvær krænget dækket af og skiftet slangen.
Og sat det hele sammen igen bagefter.
Pyha, godt jeg ikke skulle have gjort det helt selv, jeg var nok aldrig blevet færdig.
Men man skal vel lære det før eller siden!

4 kommentarer:

  1. det er er go' ting at kunne. Jeg ender altid op med at aflevere cyklen til cykelsmeden...men det er da fedt selv at kunne ordne det - Flot :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Cykelsmedene bliver bare dyrere og dyrere! Jeg havde jo lige fået den fikset da den gik i udu, og så gav jeg sådan lidt op. Men da der så var gadeoprydning ved Michaels lejlighed og den ville være røget ud ellers, fortjente den alligevel en chance til. :)

      Slet
  2. Åhhh, jeg elsk-elsker at fikse cykler selv, selv om jeg dog stadig overlader visse sager til cykelsmeden. Det er bare så meget lettere at fikse selv, end at undvære cyklen en hel dag!

    Godt du fik fikset og med hyggelig hjælp af ham den hemmelige ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har godt nok luret på når du har blogget om den fine Raleigh havelåges støttebensamputeringer og det nyligt udskiftede klunser-hjul. Det er jo sådan noget man skal kunne fikse! Det er megasejt du kan det. :) Gid det var mig. Jeg lærer det nok en dag. Godt jeg har hr. Hemmelig ;)

      Slet