Blog170px diy150px tante170px cv170px

fredag den 21. september 2012

Strikkebøf


So long, Marshall! Endelig har jeg fået strikket hørebøffer.


Masser af glamour!



(begge sider er en højre - et lysende klart kvalitetstegn)


Det startede med denneher lyseblå plastikherlighed. En herlighed som min dejlige veninde Hanne har hjembragt fra sommerferie. Jeg byttede mig til dem for noget garn, for jeg kunne hurtigt se potentialet i denne høretelefonmodel, da jeg har drømt om at strikke et betræk i omtrent 3 år. Jeg begyndte faktisk at strikke rundt om ledningen med strikkelise på mine gamle Sennheiser px 100, men da jeg nåede til "splittet" blev det lidt noget juks og jeg lagde det til side, og der lå de så, næsten til garantien udløb. Typisk mig. Da jeg investerede i Marshall, var det fordi jeg ikke kunne finde nogle der var ideelle at strikke på.




Disse her er ideelle fordi selve bøffen er til at tage ud af den bøjle der holder den, og puden derpå tilmed er lige til at pille af. Jo mindre der skal integreres i strikketøjet, jo bedre. 


Jeg forsøgte først at lave hjerter på alverdens måder der skulle sidde udenpå bøffen, hvor der i forvejen er en lille bule, hvor den omvendte dråbeform er. Men det måtte jeg droppe, og gå tilbage til min oprindelige idé med at strikke rundt.



Jeg strikkede rundt på strømpepinde nr. 4,5 med "Peru Wool" fra Grønhøj. Jeg har haft mange overvejelser - ligesiden det første forsøg faktisk - om materialer. Acryl er ikke til at have på. Bomuld bliver beskidt og slattent. Hør er stift, silke er for sart, uld bliver varmt og måske smudset. Så ulden er en satsning, og jeg må se hvordan det går. 

Hvis du også vil prøve, så har jeg nogle råd til dig:
Jeg lavede en strikkeprøve og målte masker og pinde pr. centimeter. Så målte jeg ørebøffens diameter og omkreds.

Radius =  Antal pinde der skal tages ud på.
Omkreds = det antal masker der skal tages ud til.
Der strikkes en cirkel indefra og ud, så nogle omgange til kant og derefter en cirkel udefa og ind.

Jeg strikkede rundt med 8 udtagningsbaner på følgende måde:
Slå 8 m op, strik 1 p ret mens de fordeles på 4 pinde.
Strik kun ret .
Strik rundt med den femte pind og tag ud i hver maske.
Strik en omg uden udtagn. 
Tag ud i hveranden m på næste omg. = 8 udtagninger.
Strik nu videre rundt, tag ud 8 gange på hver anden omg. så udtagningerne ligger lige over hinanden.
Husk at strikke hveranden omg uden udtagning. 
Når antallet af masker ifølge omkredsen er nået eller cirklen er stor nok, strikkes en omg uden udtagning til kant.
Jeg strikkede derpå en omg, hvor jeg strikkede ledningen til hovedbøjlen ind mellem to masker. Det kunne jeg godt, fordi den var så tynd.
På den anden bøf , hvor ledningen til jackstikket var, strikkede jeg to masker sammen, lagde ledningen ved siden af den netop strikkede maske og slog om pinden, hvorefter jeg fortsatte som ellers.
Jeg strikkede 4 omg (inkl ledningerne) uden ud- eller indtagning, før jeg begyndte at tage ind 8 steder igen.

Jeg fordelte maskerne så det passede nogenlunde med udtagningerne fra den første cirkel.
Så strikkede jeg efter samme princip som den første cirkel, men nu med hele badujlen hængene og dingle mens jeg strikkede. 
Jeg strikkede 2m sammen, 8 gange fordelt ligesom udtagningerne.
Derpå hveranden omg uden indtagning, og hveranden med 8 indtagninger indtil jeg havde 16 m tilbage. Så strikkede jeg 2 sm hele vejen rundt, uden den sidste mellemliggende omgang uden indtagninger.
Jeg brød garnet, og trak enden igennem de 8 m, og hæftede.


Jeg endte med at sidde flere timer på yndlingskaffebaren, fordi jeg ikke kunne slippe det igen.

Strik og god musik; min lykke er gjort!

13 kommentarer:

  1. Cille, du er så vild! Hvor er de bare fine, altså.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Julia. :) Tænkte nok de også ville falde i din smag.

      Slet
  2. Det ser virkelig fedt ud! Hvor er du opfindsom! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! "Opfindsom" er måske den største kompliment jeg kan få :)

      Slet
  3. Det er det flotteste, mest kreative, stykke håndarbejde jeg nogensinde har set:) Genialt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din skønne kommentar, det er så fedt at få at vide!

      Slet
  4. Hvor MEGA, MEGA sejt! Det er da bare den fedeste ide længe :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mega meget tak! Ih, al den ros. Jeg rødmer :)

      Slet
  5. hvor er de bare blevet flotte :-)

    SvarSlet
  6. Ja det var super fint at få hilst på dig i lørdags....
    jeg må sige at det er lidt af en geni streg med disse strikkede høre telefoner er meget misundelig ;-)

    SvarSlet