Blog170px diy150px tante170px cv170px

søndag den 11. marts 2012

Singin' in the Rain - en slags anmeldelse


Jeg er lige kommet hjem fra en tur til hovedstaden og Det Ny Teater hvor jeg oplevede musicalen Singin' in the Rain med tre venner. Jeg er meget imponeret over denne musical! Både kulisser, skuespillere, kostumer, musik, oversættelse var et storslået stykke arbejde og det var en ren fornøjelse.
Historien foregår i 1927 så allerede dér er der noget på spil for mig fordi historisk korrekte kostumer er ret vigtigt for mig.
Forrige år så jeg Cabaret i Musikhuset i Århus og dér måtte jeg erkende en lille skuffelse over kostumer og generel stilhistorie der var lidt sjusket eller måske bare misforstået. Jeg havde derfor ikke høje forventninger til udstyret her fordi jeg tænkte at det nok bare var standard at satse mere på skuespil og sange. Hvad ved jeg, jeg har kun været i teater disse to gange.

Stykket fulgte filmens historie i detaljer og som sagt, alle kulisser var så gennemførte at det halve (næsten) kunne være nok. Man skulle tro at denne kæmpestore filmklassiker var umulig og overflødig at oversætte, men det fungerede overraskende godt! Det var faktisk så overbevisende at jeg knapt bemærkede det. Og jeg er ellers stor tilhænger af originalsprog når vi taler både film, teater og musik. Det var kun "moses, supposses" / "moses hoser er roser" ordsangen jeg studsede over, men det var alligevel godt lavet.





Åh, det er simpelthen skønt med en smånaiv kærlighedshistorie i musicalform. Det er lidt befriende for mig, at det ikke kunne ske i virkeligheden, men at det er ok at det sker på teater. Det er som at flygte fra virkeligheden så længe det varer.



Uh lala, Don Lockwood

Må jeg igen understrege kostumeafdelingens fabelagtige arbejde. Wauw. Og der var ikke sparet på kostumerne - mændene havde 3delte jakkesæt i mange farver, med matchende hatte og stepsko - åh ja, skoene! Jeg må virkelig komplimentere udvalget af damesko der matchede kjolerne. Jeg blev så glad. Der var mange kjoler, og der var glimmer, diamanter og fjer for alle pengene.

Det Ny Teater skabte de perfekte rammer for den fine forestilling. Jeg bliver så lykkelig over at den slags bygninger er bevaret og holdes ved lige som for over 100 år siden. Hvis ikke du kender teatret, men holder af gamle dage ligesom jeg, synes jeg du skal kigge her.

Hermed min varmeste anbefaling - se den, se den, se den!

2 kommentarer:

  1. Den må jeg simpelthen også ind og se - den har fået anmeldelser og som du siger, så ser kostumerne fantastiske ud:)

    SvarSlet
  2. Kan også kun give den masser af rosende ord :)

    SvarSlet