Blog170px diy150px tante170px cv170px

tirsdag den 4. september 2012

Daniel Kirk Horsbøl Andersen (er for sej)

Tilbage i Maj i år brugte jeg nogle dage på at sy afgangskollektion for min gamle ven fra Den Eksperimenterende Tekstilskole, Daniel. Han blev ikke belønnet nok til eksamen på Kolding Designskole, men tog så revance ved at blive udvalgt til den prestigefyldte konkurrence Designers Nest, fik jeg af vide til brylluppet vi begge var til.
Jeg er meget stolt over at kende en så sej designer og person. Han er den mest rolige, fattede og nede-på-jorden-gut jeg kender i hele verden.
At han så endte med at vinde hele baduljen og blive omtalt overalt i modeugen havde jeg, indrømmet, slet ikke overvejet var muligt.
Men selvfølgelig, tænker jeg nu, han går jo sine egne veje, og det er det mode handler om. At gøre hvad man synes er rigtigt at gøre og ikke følge strømmen. Det lønner sig.




(Billeder er fra VISION)

Jeg vil lade billederne tale for sig selv i stedet for at forklare hans designs, blot poste et billede af et af de bukser jeg syede for ham. Jeg er uddannet konstruktør og derfor gav det mening for mig, men indviklet, dét var det.


Jeg tog turen til Københavns modeuge for at se Designskolens show. Det foregik i fede omgivelser på lokomotivværkstedet. Vistnok sydhavn? Jeg er ikke så københavner-kendt.


Min gode veninde Fie var med, vi har alle tre gået på samme højskole. Se hendes fine ring. Det var hende der blev gift forleden.



Omtale i Politiken
Reportage af Berlingske, foto 25-28
Artikel i Sporswear International
Artikel fra Dansk Mode & Textil
Artikel fra Berlingske


Daniel er mand for både design, konstruktion og syning, men også selve materialerne. Han har selv farvet og behandlet det meste af det. Med latex, bivoks, beton, te, kaffe, brombær, linolie og meget mere.
Kreativitet er vist et fattigt ord.

3 kommentarer:

  1. Jah, han er skisme sej, ham duden! Det var vist helt fortjent at han vandt Designers Nest denne sæson!

    Designskolen Kolding, hedder den nu, den gode gamle skole, som ikke altid yder os helt retfærdighed. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var fortjent, men der var godt nok mange der var gode! Godt jeg ikke var dommer. Jeg er måske let at imponere, men der var altså meget godt design synes jeg. Men han er sej uden selv at sige det. Det hjælper nok også ;)
      Designskolen Kolding. Åh ja det ved jeg jo egentlig godt, det sidder bare i tasterne det andet!

      Slet
    2. Det er jo også hip som hap egentligt. Omvendte ord. Pyt pyt.

      Slet