Blog170px diy150px tante170px cv170px

torsdag den 6. oktober 2011

Ved I hvad jeg er god til?


Det er ikke mange ting jeg er rigtig god til. Materialekendskab indenfor tekstil er en ting. Modens historie er en anden. Det er ikke for at blære mig, men jeg er god til at datere tøj, indefor en ramme på max 5 år. Jeg genkender hurtigt de forskellige årtier, og jeg oplever mange mennesker der ikke kan det, og spørger hvordan jeg lærer det. "Ehm, det kommer bare..?"

 Jeg har en gave til jer, nemlig den her heeelt fantastiske side med modebladet L'officiel de la mode indscannet, lige til at bladre i, fra 1921 til nu. Hvor fedt er det ikke lige?
Nu kan du bladre dig igennem den franske mode og se, hvad der hører de forskellige årtier til, og måske lade dig inspirere til et nyt outfit? Mine personlige favoritter er selvfølgelig hele 1940-sektionen. Jeg dåner lidt hver gang jeg kigger i dem.

4 kommentarer:

  1. Hej...

    Jeg elsker også modehistorie og har skrevet et par indlæg om emnet... Jeg lægger lige et link...

    http://kokholmsk.blogspot.com/search/label/Modehistorie

    Det sjoveste er nok de gamle svendestykker som er kopier af kjoler fra renæssancen til Jugendstil... det er ikke lige dine favoritter, men jeg ville lige... Jeg har også noget om Mary Quant... hvis du ikke kender hende, så er det næsten en skam...

    SvarSlet
  2. Hej Mette!

    Spændende! Jeg kan se, at billederne er fra en svendeudstilling fra TEKO i bygning B. Jeg er selv uddannet beklædningshåndværker fra 2009, og det var præcis dét år hvor man ikke skulle sy historiske kjoler i ½ størrelse. Vi nøjedes med undertøj eller et korset.

    Og nej, det er ikke lige min favoritperiode, je er mere til det 20. århundrede, hvor tingene virkelig tog fart, og hvorfra der stadig er mennesker i live til at fortælle om det. :) Ja, jeg kender Mary Quant som opfinder af miniskørtet, men så vidste jeg heller ikke så meget mere før jeg så indlægget hos dig. :)

    Jeg tog i øvrigt speciale fra TEKO i bl.a. modens historie og har selvstuderet det efterfølgende.

    SvarSlet
  3. Det er sejt! Jeg er knapt så skarp, men det kommer der hen af.. Hey, kan du ikke lige datere min spejderdragt? ;) Jakken poser fantastisk flot ud på ryggen!

    SvarSlet
  4. Hej du
    Dit link virker ikke mere, kan du sætte et nyt ind? jeg er nemlig meget interersseter i emnet :)

    SvarSlet