Blog170px diy150px tante170px cv170px

mandag den 3. oktober 2011

Jeg elsker Ingerslevs Bagagerumsmarked

Årets sidste bagagerumsmarked på Ingerslevs.

Jeg fik øje på nogle fine hatte, gik hen og pillede lidt ved dem, og så, (nu bliver det spændende!) under den ene kom et par 1940’er sko til syne! Og et par mere! Mit hjerte slog lige et par slag over da det gik op for mig at det er sådan noget jeg har gået og sukket og ønsket efter, men ikke har kunnet finde. Har ønsket mig et par fra Edith & Ella som ligner lidt, men er hundedyre, og jeg vil egentlig hellere have originaler. Jeg blev helt lykkelig og skyndte mig at stille dem til side, for jeg blev helt stresset da jeg så tøjstativet med skiltet med påskriften ”vintage kjoler 1940 -> 1950”.




 Damen der solgte skoene kom fra Silkeborg. Det samme gør skoene og hatten og mange andre af hendes ting. Er der mon nogen der eventuelt kender til forretningen eller kan give mere info om skoene?
 LULLA (skønt navn, ikke?) 24A55 størrelse 6E.
(En vintage-kyndig veninde siger at det betyder "bred størrelse 6)
 Det ligner der står "Balterer sko" eller "Balteres sko"

 Hatten er en elegant lille uldsag, og min første vintage hat. Også fra Silkeborg. Jeg ville ønske mit hår gad sidde pænt så jeg kunne få hat på.
Da jeg prøvede den på derhjemme, gik sømmen op i hele den ene side. Hvor er det da et held, at jeg kan sy!

 Jeg plejer at sy selv og er ikke så vild efter at købe tøj, men jeg kiggede kjolerne igennem, for jeg mangler en fin vintage festkjole.
Der hang en skøn blå 1940'er kjole med hvide prikker og slåede knapper. Ih! Det er jo liiiige mig. Jeg elsker prikker! Jeg lagde også den til side.
Der var mange fine kjoler, det var lidt for overvældende at stå der i øsende regnvejr under en pavillion uden mulighed for at prøve dem og vurdere stoffet, størrelsen osv. Jeg var imponeret over udvalget af festkjoler, og hvor god stand noget af det var i. Men det var i meget store størrelser.
Der var endda en jakke med en slags skjortebryst under fra 1880’erne! Der var også 30’er kjoler af silke, bomuld og noget crepe-georgette af en art. En samling der ville gøre selv Maude Varnæs misundelig!
Jeg kom i snak med sælgeren, som fortalte at hun havde købt kjolerne i 1978 da hun havde en butik og flipperne ville have gamle kjoler. Hun prøvede alle hattene på mig, vi snakkede om frisurer og materialer. Jeg tror jeg var under den lille pavillion i over en time bare for at prøve sko, hatte, måle kjoler og snakke og vurdere hvor mange sparepenge jeg mon kunne give ud.

Det endte med at jeg måtte lægge de penge jeg havde, og gå hjem efter flere, og komme tilbage senere. Da jeg kom tilbage havde hun lagt mine ting til side, og da hun fandt dem frem fra under bordet, dukkede en sort 1940'er festkjole til syne, som en dame havde lagt til side og ikke kommet efter, tilsyneladende i min størrelse! Perfekt!


De håndbroderede detaljer er to-die-for. Der var mange kjoler med pailetter og perlebroderi, men jeg synes det hurtigt kommer til at se billigt og "for meget" ud, men denne her.. ih! Det er blankt broderi med merceriseret tråd, og få glasperler som blomsterknopper. Bladene er, tro det eller ej, hvert et lillebitte separat stykke stof, taget på skrå, der nænsomt er ombukket og syet til så det får "knæk" om et blad i midten. Det er ret utroligt, skulle jeg hilse fra min indre tekstilnørd og sige.
Den er i perfekt stand! Jeg tror næsten ikke jeg tør bruge den.

På stativet fandt jeg også en sort 1950’er kjole i dårlig stand som jeg fik meget billigt af samme grund. Ih!

Jeg var fuldstændig høj af al den vintage-shopping. Jeg kan slet ikke begribe mit eget held! Tænk at finde de perfekte 1940’er sko i min størrelse 39! Såeh, det endte altså med et par sko, en hat og 3 kjoler. Og et bælte til den ene kjole. Det var helt fantastisk.


Jeg havde brugt alt for mange penge, men gik alligevel lidt videre.

På en stand der var ved at pakke sammen (det styrtede altså også ned) stod en fin flaske med patent-prop, og det er jo som sådan ikke så sjældent, men den var ret pudsig idet der over teksten ”Carslberg” var en sol med et hagekors i. I bunden af glasflasken var der også et hagekors. Jeg er ret interesseret i 2. verdenskrig og synes derfor det er en sjov ting at eje.
Jeg købte også den fineste lille parfumeflakon i taskestørrelse. Den er højst sandsynligt fra 50’erne og har passet til en læbestift. Lige til at fylde med yndlingsparfumen!
Er der nogen der ved noget om parfumer? For Der er jo en moderne parfume der hedder Miss Dior Cherie, er Miss Dior sådan en slags klassiker der er tussegammel?

 Vintage Miss Dior


Jeg fandt det her søde tapet med guldtal på. Ikke fordi det er lige min stil, men jeg mangler noget guld-agtigt tapet til en æske og min mor vil helt sikkert kunne bruge noget af det! Men-øh, der er 10 meter, så hvis du, kære bloglæser, lige står og mangler det, så går jeg gerne af med et stykke.
Jeg fandt også et par naturfarvede læderpumps, en LP med Hairspray-soundtracket og et par skønne børne-flamencosko med prikker.

Gosh, jeg elsker Ingerslevs bagagerumsmarked.

5 kommentarer:

  1. WOW manner nogle fund! Sådan, Cille - det er dig vel undt! <3

    Mht hagekors, er det som sådan ikke hagekors, men soltegn... noget Carlsberg havde i deres logo indtil midt 40'erne, hvor de, af åbenlyse grunde, var nødt til at fjerne dem. Soltegn er et gammelt tegn, som nazisterne misbrugte til deres hagekors. Jeg mener det er fra Østen? Desuden mener jeg at soltegnet vender den modsatte vej af et hagekors, men er ikke sikker.

    SvarSlet
  2. Camille har helt ret med soltegnet.

    Og sikke du gakker ud med shopping! Uh, jeg vil også på loppemarked, havde planlagt lidt i går, men blev kaldt på arbejde, og der var ikke meget loppefund over at servere burgere ude på Dineren.

    Fantastiske fund du har gjort dig!

    SvarSlet
  3. I know, I know. Måske skulle jeg have lagt et billede ind, for det er nemlig et soltegn, og er endda indeni en sol, historien kender jeg! Sælgeren mente flasken var fra 1920'erne, mit bud var bare ALT før 1939. ;)

    Jeg tænkte på at bruge den som vandflaske, men jeg tør ikke rigtig, for det kunne meget let misforstås..

    Jeg er også i tvivl om, om det vender den modsatte vej - det tror jeg nok! Men øh, flasken står hjemme hos Michael, så jeg kan ikke lige tjekke..

    Ja, jeg fik virkelig shoppet amok, og det var egentlig ikke meningen.. Nogle gange sker det bare at man finder noget der er meant to be!

    Egentlig er det 2 uger siden jeg gjorde disse fund, har bare ikke kunnet samle hverken indlægget eller mig selv sammen før nu.

    Jeg er totalt lykkelig for mine fund - de sko passer som en drøm men gør hammerondt at gå i.
    Men Pille, det gode ved at blive kaldt på arbejde er, at det giver plus på kontoen, og loppemarked giver minus. ;)

    SvarSlet
  4. Ved du om hattedamen en tilbagevendende personlighed på ingerslev? (Det er vist en anden måde at sige på, at jeg er virkelig vild med dit hattekøb!)

    SvarSlet
  5. Hej Astrid!

    Nej, det var en "engangsforestilling" for det er mere end bare svært at få plads på Ingerslevs. Men vi kan eventuelt snakke videre om det til krea-blogger-træf i weekenden? :) Så kan jeg måske hjælpe alligevel :)

    SvarSlet