Blog170px diy150px tante170px cv170px

lørdag den 13. august 2011

Effektiv rengøring af bageplader

Ikke fordi jeg skal være husmorblogger, men jeg vil dele et godt råd ud!
Dine bageplader kan blive fuldstændig rene som da de var nye, du skal bare gnide dem ind i brun sæbe, lægge dem i sort plastiksæk - løft ikke posen ved åbningen, hjørnerne prikker hul i plastikken - tag posen med udenfor og hæld en sjat 3-dobbelt salmiakspiritus (cirka 1 dl.) ned i posen. Luk posen til og lad den ligge i 2 dage. Hold det altid udenfor din bolig, da det virkelig lugter forfærdeligt.

Tag pladerne ud igen, og husk at bruge handsker. Skyl dem af udenfor, brug evt. en haveslange. Nu kan gammelt fastbrændt kage og andre gode sager vaskes af så let som var det en cillit bang reklame!

7 kommentarer:

  1. årh, bare jeg havde et udenfor, hvor jeg kunne lægge mine!

    SvarSlet
  2. Jeg hældte salmiakspiritussen i udenfor - det kan man du gøre i gården eller på gaden, og så lagde jeg den tætlukkede pose i kælderen, ude ved bagtrappen. Har du ikke en bagtrappe, et loft, en kælder el. lign?

    SvarSlet
  3. Det skal prøves!
    Hej fra Maja B

    SvarSlet
  4. BANG og snavset er væk! Tror sgu jeg smutter ned i kælderrummet med mine en af dagene..

    SvarSlet
  5. er der forskel på flydende og fast brun sæbe. og kan jeg bruge dette på bagepladen af aluminium. Han kun prøvet med flydende brun sæbe. hilsen Grethe

    SvarSlet
  6. Ganske fin tip.
    Og 2 til 3 dage må være maks, så pas på ikke at lade bagepladerne lægge for længe i posen, da man ellers risikerer at ødelægge pladernes overflader.
    (altså hvis de lægger i mere end en lille uges tid)

    SvarSlet
  7. Super tip!
    Jeg lagde 2 af mine plader ud i haven efter julestegen. "Glemte" dem indtil i dag, og de var lige til at skylle. Har aldrig set dem så rene :0)

    SvarSlet