Blog170px diy150px tante170px cv170px

lørdag den 9. april 2011

Strikkemaskine!

Igår hentede vi en kæmpestor og tung pakke på posthuset. Heldigvis havde jeg kæresten med til at slæbe, for den er virkelig tung!

Jeg har ønsket mig en strikkemaskine siden jeg gik på Den Eksperimenterende Tekstilskole i 2005, men har først gjort noget ved det nu. De er dyre, de fylder og jeg har haft mulighed for at låne min mors maskine - hun bor 100 km væk så det er ikke meget har fået strikket.

Efter grundig research fandt jeg frem til hvilken model jeg skulle gå efter, for maskinerne er meget forskellige, nogle bruger hulkort, nogle er elektriske, de nyeste og sidste der blev produceret i 1990'erne var endda med computer indbygget! Deres hukommelse og mønsterrapports bredde er også meget forskelligt, jeg har alle dage ønsket mig én med mønsterrapport i fuld bredde, dvs. at jeg kan lave et stort motiv på maskinen. F.eks. hvis jeg vil have en kæmpe muffin midt på maven af en trøje, kan jeg det. På min mors maskine er mønsterrapporten kun 24 masker, så dér kunne jeg kun lave en muffin der var 24 masker(tern) bred. Man kan sammenligne det med pixels i grafik - 24 er ikke ret meget, vel? Jeg har fået fingre i drømmemaskinen, en Brother KH-965i der bare kan det hele. Den er 15 år gammel, så det er ret nyt indenfor strikkemaskiner. Jeg har lige afprøvet den og strikket det her stykke på et par minutter.


Den har fuld mønsterrapport, den bruger ikke hulkort eller "mylar sheets" (en slags moderne hulkort) den kan på en eller anden måde arbejde med disketter, men det skal jeg lige arbejde på at finde ud af hvordan og hvorledes. Den har også enormt mange indbyggede mønstre, men det har aldrig været noget for mig, jeg synes ikke jeg kan bruge grimme 90'er mønstre til noget, tænkte jeg. MEN jeg har da lige måttet tænke om igen!

Der medfulgte rigtig mange bøger med mønstre osv. dog er meget af det på tysk.



Da jeg så isvaflen her, måtte jeg lige genoverveje om ikke mønstrene kunne bruges alligevel...

Ham her er også lidt sød!

Uuuuh kirsebær! Jeg er helt vild med kirsebær

Flere bær! Ville være fine på en kortærmet jumper Prikker prikker prikker! Jeg elsker elsker elsker prikker Pepitatern - jeg forestiller mig rød/hvid, lyserød/hvid, lyseblå/hvid Dette ville være ret fint i lyseblå/hvid Argyle! Jeg elsker "golfternene", som er flotte i utallige farvekombinationer! Nammenam, bolsjer! Kunne være søde i pastelfarver på børnetøj, f.eks. Fine hulmønstre! Flere fine hulmønstre!

Fint tuck-mønster!


Prikker! Jeg eelsker prikker!


Jeg undskylder billedebombardementet, men jeg kunne ikke helt styre mig - nøjh, jeg skal altså have mig en dansk manual og en masse tyndt garn så jeg kan komme igang!


Jeg fandt i øvrigt maskinen på tysk Ebay, hvis du også ønsker dig en strikkemaskine vil jeg anbefale at kigge på Ebay. På Gul&Gratis og DenBlåAvis koster disse snildt 10.000 kr ganske enkelt fordi der er så få maskiner i Danmark, så der er ikke så meget at forhandle om.

7 kommentarer:

  1. Wow! Ej, hvor fedt at have sådan en. Hvor søren kan I have den henne, fylder den ikke meget? Jeg er vildt misundelig, og smeder skumle planer om alt det du skal strikke til mig, ha ha ;)

    90'erne er jo godt på vej ind i modebilledet igen, og selv om vi måske nok har alderen hvor man tænker "nej, nej, nej, dér har jeg været", så sker det alligevel altid, at man falder i fælden. Vent bare, inden alt for længe ryger satinbukserne sikkert frem igen ;)

    SvarSlet
  2. Årh det er da bare drømmemaskinen!!!!

    Tager du imod bestillinger? :D

    SvarSlet
  3. Gingham! Pepitta! Jeg dør af misundelse! ÅÅÅHHhhhh... et pepitta twin set ville gøre mig ret lykkelig!

    SvarSlet
  4. Der er jo ikke grænser for, hvad jeg kan få lavet med alverdens mønstre på - til sidst bliver jeg crazy-knit-lady der kun har strikkede sæt der matcher fra top til tå. Haha!
    Et twin set var ikke en dårlig idé, jeg har vistnok engang været igang med at designe et med ankere (hedder det det? altså anker i flertal) over det hele. Totalt kitsch.

    Men nej, jeg tager nok ikke lige imod bestillinger indtil jeg har lært den ordentligt at kende!
    Ang. pladsproblemer, så har jeg heldigvis opdaget at den passer perfekt under sengen, men på ydersiden af mederne så der stadig kan være bedrollere under sengen. Phew, evigt pladsproblem afværget!

    SvarSlet
  5. Sej sej maskine! Og sikke mange fine mønstre! Mon man skulle brodere nogle af dem, når man nu ikke har en strikkemaskine! ;o)

    SvarSlet
  6. Julia Runge: Proportionerne er anderledes for masker end for korssting - men du kan brodere dem på færdigt strik - både som korssting og maskesting!

    SvarSlet
  7. Jeg har også lige købt sådan en og glæder mig til at prøve den, den kostede mig 400 kr og med en masse garn

    SvarSlet